Mancat compulsiv versus mancat constient

Mancat compulsiv

Si tu probabil ai auzit de sintagma: „mananca pe fond de stres”. Afectiunile emotionale se ascund de multe ori sub forma felului in care mancam.

Atunci cand nu avem o relatie cu Sinele nostru sanatoasa si exista un pattern de autosabotare, este foarte posibil ca acest lucru sa se reflecte si in relatia cu mancarea.

Confortul gasit in alimente este unul de scurta durata, care activeaza centrul de recompensa, eliberand dopamina. Cand mancam, corpul se linisteste, dar daca nu suntem constienti cat si cum mancam, corpul si sistemul digestiv pot avea de suferit.

Modificarile corporale: ingrasat sau slabit in perioadele de stres sau in cazul unei despartiri, ori a unui eveniment traumatic, sunt modalitatile in care corpul ne atrage atentia sa ne uitam in interiorul nostru. Felul in care mancam ne spune daca avem sau nu o stare de anxietate, sau daca incercam sa compensam cu mancare…un gol afectiv.

In plus, ritmul in care mancam, si daca suntem absenti, adica atenti la PC, la film sau pe telefon, in loc sa fim constienti de mancare, pot influenta inclusiv felul in care intreg organismul se simte.

Flora noastra intestinala si sanatatea sistemului imunitar depind de ce mancam si cum mancam.

Mancatul constient

Cand mancam compulsiv, sau pe pilot automat si ne uitam la TV sau suntem distrasi de propriile ganduri, avem tendinta de a nu constientiza cat mancam. Astfel, procesul de ingrasare este foarte prezent la persoanele care mananca pentru a se autolinisti.

Dar atunci cand aducem toata atentia si un sentiment autentic de curiozitate fata de mancare, observam rapid ca mancatul este o activitate care implica toate cele cinci simturi.

Putem incepe sa facem acest lucru simtind textura a ceea ce mancam, fie in degete, fie in gura. Ne putem adapta la greutatea si consistenta alimentelor. Cand ne uitam indeaproape, putem incepe sa observam cu adevarat cum arata. Putem vedea cum s-a format hrana si ne putem lua un moment pentru a reflecta asupra procesului de gatire a acesteia. Daca este un aliment natural, putem reflecta asupra procesului de crestere, asupra soarelui si ploii si a legaturii cu pamantul.

Daca este un aliment artificial, putem reflecta asupra procesului de fabricatie.

Mancatul constient are ca scop aducerea mintii in prezent, in armonie cu trupul, pentru a vedea daca este foame, pofta sau anxietate in spatele dorintei de manca.

Afla cum poti sa fii mai atent la semnalele corpului tau si vezi cum poti sa temperezi apetitul sau lipsa lui cu Programul intensiv de 14 zile de Mancat Constient.

Lasă un răspuns